Asumiskustannukset

Tehostetun palveluasumisen kustannukset

Mattilan palvelutalo on tehotetun palveluasumisen yksikkö ja hoivapalvelu on Nivalan Vanhustekotiyhdistys ry:n tuottamaa.  Asukasvalinnasta vastaa Peruspalvelukuntayhtymä Kallio.

Kustannukset Mattilassa asumisesta muodostuu vuokrasta (sisältää sähkö- ja vesimaksut), hoitovuorokausimaksusta, ateriamaksusta ja lääkekustannuksista. Asukkaat solmivat vuokrasopimuksen Nivalan Vanhustenkotiyhdistyksen kanssa tilitoimisto Helmitaulussa, osoite Toripiha 1, Nivala. Hoivapalvelusopimus tehdään Mattilassa ja siinä kerrotaan hoivapalvelun sisältö ja kustannukset. Hoitovuorokausihinta 1.2.2019 alkaen on PPKY Kallion määrittelemä 105,24 €. PPKY Kallio myöntää asukkaille palvelusetelin, mikä kattaa suurimman osan hoitovuorokausimaksusta. Loppuosan hoitovuorokausihinnasta asukas maksaa itse. Palvelusetelin suuruus on tulosidonnainen.

Lounas ja päivällinen ostetaan keskuskeittiö Särpimestä. Aamu- ja iltapala sekä päiväkahvi ja muut välipalat tehdään Mattilassa. Kaikki päivän ateriat välipaloineen maksaa asukkaalle 15,50€/vuorokausi.  Mikäli asukas joutuu toiseen hoitolaitokseen, ei maksua peritä seuraavasta täydestä vuorokaudesta kunnes asukas palaa Mattilaan.
Keittiön toiminnasta vastaa koulutettu henkilökunta.

Asukas solmii Mattilaan tullessaan annosjakelusopimuksen NIvalan Apteekin kanssa (sopimus tehdään Mattilassa asukkaan muuttaessa sinne). Lääkekustannukset on asukkaan vastuulla mutta annosjakelupalkkiosta vastaa Nivalan Vanhustenkotiyhdistys ry.

Vanhustenkotiyhdistys vuokraa tarvittaessa hoitosänkyjä.  Hoitosänkyjen kuukausivuokra on yleensä 25€/kk. Mahdolliset erikoisjärjestelyt on sovittavissa erikseen.

Hoitovuorokausihinta sisältää ympärivuorokautisen hoivan, lääkäripalvelut, siivouksen ja pyykinpesun. Erikoispyykinpesusta vastaa asukas/omaiset (PPKY Palvelusetelisääntökirja). Jalkahoito, kampaamopalvelut, hierontapalvelut yms. on asukkaan/omaisen mahdollista sopia haluammallaan tavalla omakustanteisesti. Kampaaja- sekä jalkahoitopalvelut on pitkään hankittu yksityisilta palvelutuottajilta Mattilaan, jolloin asukkaan ei tarvitse siirtyä hoitopaikan ulkopuolelle ja palvelutuottaja tuntee asiakkaan pitkältä aikaväliltä.

Neuvoja, kuinka hakeutua tehostettuun palveluasumiseen, voi kysyä joko Nivalan Vanhustenkotiyhdistyksen Mattilan toiminanjohtaja Anne Palokangas, P- 044 445 7277  tai Peruspalvelukuntayhtymän sijoitussairaanhoitaja, P. 044 419 5447

PPKY Tehostetun asumispalveluhakemus

Vuokra-asuminen

Vuokran määräytymisestä Vanhustenkotiyhdistyksen vuokra-asunnoissa on kerrottu lähemmin sivujemme Kiinteistöt -välilehdillä.