Mattilan palvelutalo

Mattilan palvelutalo tarjoaa ympärivuorokautista tehostettua palveluasumista. Siihen sisältyy päivittäisissä toimissa apuna oleminen, ruokahuolto, vaatehuolto, siivous, yhteiset hetket ym. Lääkäripalvelut palvelutalo saa terveyskeskuksesta.

Mattilan Palvelutalossa on 27 työntekijää. Toiminnanjohtaja, neljä sairaanhoitajaa, fysioterapeutti 18 lähihoitajaa, kaksi laitoshuoltaja ja yksi keittiötyöntekijä.

Toimintafilosofia

Mattilan palvelutalo tarjoaa yksilöllistä hoivaa ja huolenpitoa asukkaille kodikkaassa ja viihtyisässä ympäristössä. Hoitotyön tavoitteena on asukkaiden kokema hyvä elämänlaatu viimeisinä elinvuosina (arvostus, kunnioitus, kivuton olo, arvokas kuolema). Omaisten tulee luottaa henkilökunnan ammattitaitoon ja etiikkaan. Toiminta-ajatuksen keskeiset periaatteet ovat: ihmisen kunnioittaminen, lähimmäisen rakkaus, itsemääräämisoikeus, yksilöllisyys, turvallisuus ja kodinomaisuus. Työssä toteutetaan kuntouttavan hoidon, toimivan työyhteisön ja tasapuolisuuden periaatteita.

Mattilan palvelutalo on avattu kesäkuussa 2005. Asukaspaikkoja on 41, niistä 12 muistisairaille tarkoitetussa ryhmäkodeissa Satakielessä. Loput 29 asukasta ovat palvelukodin puolella. Kaikilla asukkailla on oma koti kalustettuna omilla rakkailla huonekaluilla ja esineillä. Satakielen koti käsittää tilavan huoneen ja kylpyhuoneen. Palvelukodin asunto on tupakeittiö, pieni kammari, tilava kylpyhuone ja parveke. Yleisinä tiloina ovat tupa, sauna ja terapiatila.

Fysioterapeutti huolehtii asukkaiden kuntoutussuunnitelmista ja apuvälineistä. Jumppa- / toiminta tuokioita on kaksi päivässä.

Vietämme palvelutalossa vuodenaikajuhlia, retkeilemme kesäisin, ulkoilemme varsinkin kesäisin, pelaamme bingoa, laulamme, katsomme vanhoja elokuvia, laitamme ruokaa ja tanssimme. Hartaushetkiä yhdestä kahteen kertaa kuukaudessa. Toimintaa on tarjolla jokaiselle asukkaalle omien mieltymysten mukaan. Mukana toiminnassa on jonkin verran vapaaehtoisia, päiväkotilapsia ja koululaisia, mutta henkilökunta kantaa kaikesta päävastuun. Ilmapiiri kodissamme on avoin, iloinen ja lämmin.

Työyhteisömme on myöskin opiskelijoiden työssäoppimispaikka. He tuovat kotiimme viimeisintä tietoa hoitotyöstä.